blogspot hit counter blogspot hit counter
Thuispagina Weetjes Nieuws De kinderen Beelden Contact
Stichting Frans Deprins steunt zowel financieel als materieel een aantal tehuizen in Polen, met in het bijzonder het tehuis van Częstochowa.

Voor we met deze hulpactie begonnen, leefde deze kinderen en zusters in het tehuis in schrijnende omstandigheden. De kinderen sliepen op oude deuren, waren altijd vuil, droegen oude vuile kleren, hadden geen speelgoed, geen schrijfgerief,.... Ook het tehuis zelf was helemaal niet voorzien om aan de noden van de kinderen te voldoen. Het dak was bouwvallig, de ramen moesten dringend vervangen worden, de keuken was helemaal niet uitgerust, er was geen infrastructuur om de kleren te wassen,... .
Ondertussen hebben we al veel kunnen verbeteren, maar zeker nog niet alles. Er zijn nog heel wat renovaties die nog moeten uitgevoerd worden en het aantal kinderen mindert er niet op. De algemene welvaart mag in Polen dan al wel lichtjes verbeterd zijn, maar op het platteland zijn er nog heel veel families die met 4 generaties in 1 klein huisje wonen.  De kinderen slapen er met 2 in één bed en in de ‘keuken’ liggen matrassen.  De vloerbedekking in deze huisjes is vaak losliggende linoleum op losse grond.

Vanuit de Stichting Frans Deprins worden er jaarlijks minstens 2 transporten georganiseerd voor het aanleveren van allerlei goederen:
- allerlei zepen (was, bad, shampoo,...)
- alle soorten voeding
- kleding
- stof om zelf kleren te maken
- speelgoed
- verzorgingsmateriaal
- technische hulpmiddelen voor anders-validen
- maandverband
- toiletpapier
- meubelen
- huishoudtoestellen
- ...

Ook worden er verschillende renovatieprojecten door ons uitgevoerd of gefinancierd.
Escapo heeft ook het initiatief genomen om voor elk kind een peter en meter te zoeken. De peters en meters wordt gevraagd om met kerstmis een geschenk voor de kinderen mee te geven. Deze worden dan uitgedeeld op een heus kerstfeest, waar de kinderen telkens ontzettend hard naar uitkijken.

Het tehuis in Częstochowa is lang niet het enige dat onder zulke omstandigheden moet overleven. Er zijn momenteel nog een paar tehuizen, waar regelmatig een deel van het transport voor gereserveerd is. Zo is er bijvoorbeeld het tehuis in Polaniza, een tehuis voor kinderen met een mentale of fysieke handicap. Weet dat er voor geamputeerde ledematen in Polen vaak geen geld is voor prothesen.